Projekti

Živimo u dobu stalnih promjena, u vremenu u kojem tehnologija i nove spoznaje sve više prožimaju naš svakodnevni život i poslovanje. Da bi smo se prilagodili dinamičnom okruženju, potrebno je da učimo od najboljih, da djelujemo proaktivno, da budemo spremni. Članovi našeg udruženja učestvovali su u realizaciji projekata inkluzivnog obrazovanja i obuke (uvođenje inkluzivnog obrazovanja u redovne škole, različitost u formalnom i neformalnom sektoru, razvoj društvenih, građanskih, multikulturalnih  kompetencija i medijske pismenosti, rješavanje problema vršnjačkog nasilja, smanjenje riazlika u ishodima učenika iz ugroženih sredina, školskog menadžmenta, strateških partnerstava u oblasti obrazovanja odraslih koji podržavaju razvoj, razmjenu i primjenu inovativnih praksi i zajedničkih inicijativa koje promoviraju saradnju, uzajamno učenje i razmjenu iskustava,  podizanje nivoa dostignuća u kompetencijama cjeloživotnog učenja kroz formalno i neformalno obrazovanje i obuke na svim uzrastima.

PROJEKT „OSTAJEM U ŠKOLI“

Tačan broj djece koju roditelji ne upišu u obaveznu osnovnu školu u BiH nije poznat jer za sada nema službene evidencije. Prema dostupnim procjenama, četiri posto djece od ukupnog broja uopće ne bude upisano u osnovnu školu. U okviru projekta “Bright4All” – Osnovno pravo na obrazovanje za svu djecu u Bosni i Hercegovini koji finansira Evropska unija, a realizira Save the Children, u suradnji sa partnerskim organizacijama Udruženje „Žene sa Une“ iz Bihaća i Omladinski centar „Vermont“ iz Brčkog, provode se različite aktivnosti u suradnji sa lokalnim organizacijama civilnog društva na uspostavljanju i promociji inovativnih rješenja za pružanje usluga na nivou lokalnih zajednica za djecu koja su napustila obrazovanje i djecu u riziku od ranog napuštanja školovanja na ciljanim lokacijama.

Jedna od aktivnosti projekta, koje realizira Udruženje „Lan“ je provođenje desetomjesečnog projekta „Ostajem u školi“ u osam osnovnih škola Grada Bihaća.

Zbog čega naziv projekta: „Ostajem u školi“? Zašto je važno da svako dijete iskoristi svoje univerzalno pravo na obrazovanje?

Djeca koja se ne nalaze u sistemu odgoja i obrazovanja ili djeca koja su napustila školu prije završetka barem obaveznog obrazovanja, nalaze se u opasnosti od društvene isključenosti i siromaštva, kao i od smanjenih šansi da ispune svoje pune potencijale kao aktivni građani i akteri na tržištu rada.

Projekt „Ostajem u školi“ se realizira u osnovnim školama Grada Bihaća i njime je obuhvaćeno oko 1000 direktnih i indirektnih korisnika (djece, nastavnika, roditelja, predstavnika lokalne zajednice, obrazovnih vlasti i nevladinih organizacija).

Predviđene aktivnosti realiziraju se od decembra 2018. do oktobra 2019. godine. Organizirano je 40 radionica za djecu, roditelje i nastavnike, okrugli stolovi, posjete učenika /učenica osnovne škole srednjim školama.

Cilj projekta „Ostajem u školi“ je da se doprinese smanjenju ranog napuštanja škole kroz efikasnu prevenciju i intervenciju na nivou škole i zajednice te da se djeci u riziku napuštanja škole osiguraju šanse za stjecanje obrazovanja, priprema za dalje obrazovanje, da se podigne svijest da učenikovi roditelji imaju partnera u školi, a da je škola ustanova koja pomaže roditeljima u situaciji kako pomoći učenicima koji izostaju s nastave.

PROJEKT “ZAJEDNO MOŽEMO VIŠE”

Udruženje „LAN“ je nevladina, neprofitna, nestranačka, građanska organizacija koja svoju djelatnost obavlja na načelima nepristrasnosti, nezavisnosti, humanosti i dobrovoljnosti i koja  se kroz svoj rad i aktivnosti zalaže za demokratski razvoj bosanskohercegovačkog društva, toleranciju, suživot i poštivanje ljudskih prava i građanskih sloboda svih građana BiH. Projektom “Zajedno možemo više” pridružujemo se brojnim nevladinim organizacijama koje se zalažu za uspostavu trajnog i stabilnog mira u regionu bivše Jugoslavije.

Projekt „Aktivizam civilnog sektora za pomirenje u regionu bivše Jugoslavije – podrška REKOM-u” koji provode Fond za humanitarno pravo iz Srbije, Centar za građansko obrazovanje (CGO) iz Crne Gore, DOCUMENTA – Centar za suočavanje sa prošlošću i Inicijativa mladih za ljudska prava iz Hrvatske, Inicijativa mladih za ljudska prava iz Srbije, Fond za humanitarno pravo sa Kosova, Centar za demokratiju i tranzicionu pravdu iz Bosne i Hercegovine, Udruženje Tranzicijska pravda, odgovornost i sjećanje u Bosni i Hercegovini i Centar za istraživanja i kreiranje politika iz Makedonije, a podržava Evropska unija, predstavlja nastavak dugotrajnog rada Inicijative za REKOM, mreže civilnog društva koja se zalaže za osnivanje Regionalne komisije za činjenice o ratnim zločinima i drugim teškim kršenjima ljudskih prava počinjenih na području bivše Jugoslavije, u razdoblju  1991. – 2001. godine.

O PROJEKTU  / О ПРОЈЕКТУ

ZAJEDNO MOŽEMO VIŠE /  ЗАЈЕДНО МОЖЕМО ВИШЕ

Projekt „Zajedno možemo više” realizira Udruženje „Lan” iz Bihaća, u okviru  projekta „Aktivizam civilnog sektora za pomirenje u regionu bivše Jugoslavije  – podrška REKOM-u“.

Projekt se realizira  u  JU Mješovita srednja škola iz Bihaća i JU Mješovita srednja škola iz Bosanskog Petrovca. Provodi se pet mjeseci. U projekt će direktno biti uključeno 30 učenika i 10 nastavnika, a indirektno oko 60 nastavnika i 500 učenika ovih škola, menadžment škola, roditelji i lokalna zajednica.

OPĆI CILJ PROJEKTA

Opći cilj je doprinijeti boljem razumijevanju različitosti (različitih stavova, vjera, nacija, uvjerenja, svjetonazora, različitih pogleda na sadašnjost i budućnost, pitanja izbjeglica i migranata i dr.)

SPECIFIČNI CILJ PROJEKTA

Specifični cilj je promoviranje interkultularizma u školskom okruženju i lokalnoj zajednici nizom aktivnosti koje će se odvijati u trajanju od 5 mjeseci, u dvjema lokalnim zajednicama Unsko-sanskog kantona ( Bihać i Bosanski Petrovac).

PROJEKTNE AKTIVNOSTI

  • Edukacija učenika i nastavnika
  • Međusobne posjete učenika i nastavnika i zajedničke aktivnosti
  • Okrugli sto
  • Ulične akcije
  • Medijsko predstavljanje projekta

TEME NAŠIH RADIONICA ZA UČENIKE

Ljudska prava su urođena prava svih ljudi: muškaraca i žena, zbog toga što su ljudska bića. Univerzalna su – pripadaju svakom ljudskom biću podjednako, bez diskriminacije po bilo kojem osnovu: bez obzira na spol, rasu, boju, jezik, vjeru, političko i drugo mišljenje, nacionalno ili socijalno porijeklo, povezanost sa nacionalnom manjinom, imovinu rođenje ili dugi status. Nedjeljiva su – jednakog su značaja i međusobno zavisna. Neotuđiva su – nerazdvojiva su od pojedinca.

Društveni razvoj mora se temeljiti na pravdi, solidarnosti i jednakosti među svim zemljama i unutar svake od njih, a društvena  pravda, jednakost i pravičnost čine temeljne vrijednosti svakog društvenog života. Društvena pravda zasniva se na principima poštenja, jednakosti, poštivanja različitosti, pristupu društvene zaštite, kao i primjene ljudskih prava u svim područjima života.

Mobilnost u svrhu učenja za sve učenike i studente osigurava:

  • bolje obrazovne rezultate;
  • bolju zapošljivost i bolje prilike za napredak;
  • veći osjećaj za inicijativu i poduzetništvo;
  • veću osnaženost i samopouzdanje;
  • bolje znanje stranih jezika;
  • veću interkulturalnu osviještenost;
  • aktivnije učešće u društvu;
  • veća svijest o evropskim projektima mobilnosti u svrhu učenja i vrijednostima EU-a;
  • veću motiviranost za učešće u budućem (formalnom/neformalnom) obrazovanju ili osposobljavanju nakon razdoblja mobilnosti u inozemstvu.

PROJEKT “FOOTBALL HAPPY HOUR”

U Sedmici nogometa, u FARE kampanji imali smo priliku promovirati inkluziju i različitost na drugačiji način, kroz sport, tačnije kroz nogomet. Iskoristili smo nogomet da bismo na što bolji način promovirali inkluziju i prihvatanje različitosti. Pozitivno smo iznenađeni jer su sva djeca koja su bila uključena u aktivnosti jako zadovoljna aktivnostima. To je ono zbog čega smo se osjećali ponosnim i ispunjenim. Vjerujemo da je naš cilj ostvaren i da su se sva djeca, posebno romska djeca, osjećala prihvaćeno i jednako.

U partnerstvu s Udruženjem „Žene sa Une“ i njihovim dnevnim centrom za djecu u riziku i Dječjim vrtićem „Filii“ iz Bihaća, Udruženje „Lan“ organiziralo je 5 aktivnosti koje uključuju:

  • 20 djevojčica i dječaka predškolske dobi iz dnevnog centra (uključujući romsku djecu) i iz vrtića Filli
  • 25 učenika iz osnovne škole Harmani II
  • 30 učenika iz „Mješovite srednje škole Bihać“
  • 25 djece iz Univerzalne sportske škole „Una“

U aktivnostima je bilo uključeno oko 110 ljudi, 100 učenika plus 10 odraslih ljudi koji su bili učitelji, treneri i radnici dnevnog centra i vrtića.

Održani su sljedeći događaji:

1. Radionica s djecom vrtića iz Fillija. Djeca su bojala #FootballPeople materijale povezane i gledali obrazovne crtane filmove i video zapise o nogometu

2. Radionica s djecom iz dnevnog centra za djecu u riziku, uključujući romsku djecu. Djeca su bojala #FootballPeople materijale povezane i gledali obrazovne crtane filmove i video zapise o nogometu

3. Nogometna utakmica za djecu koja su gore navedena. Održala se u jednoj osnovnoj školi „Harmani II“. Učenici ove škole bili su publika za događaj

4. Promotivne aktivnosti, radionica i utakmica u Univerzalnoj školi sporta „Una“

5. Radionica i debata sa učenicima „Mješovite srednje škole Bihać“, gdje su djeca razgovarala o rasizmu i diskriminaciji u nogometu.

Prema našem mišljenju, kampanja je bila dobro organizirana i mislimo da smo ostvarili naš cilj, a to je bilo podizanje svijesti o raznolikosti i uključenosti u sport, posebno u nogometu. Cilj nam je bio spriječiti diskriminaciju još od vrtičke dobi.

PROJEKT “IGROM DO ŠKOLE”

Projektom “Igrom do škole“ koji je sufinansiran sredstvima Grada Bihaća osiguranim putem Javnog poziva za predlaganje projekata organizacija civilnog društva (OCD) za su/financiranje sredstvima Budžeta Grada Bihaća za 2019. godinu, Udruženje „Lan“ je nastojalo  pružiti podršku djeci romske nacionalnosti i njihovim porodicama, kao socijalno ranjivoj grupi, kako bi se umanjili rizici njihove socijalne isključenosti.

Bosna i Hercegovina ima najnižu stopu uključenosti djece u obrazovanje prije osnovne škole u Evropi: tek nešto više od 13 % djece ima pristup predškolskom obrazovanju. Prema UNICEF-ovim podacima stopa uključenosti romske djece daleko je niža: samo 1,5 %. Stanje u Unsko-sanskom kantonu još je lošije, pa su romska djeca u velikoj mjeri uskraćena za ostvarivanje svog prava na predškolski odgoj i obrazovanje, što im dodatno smanjuje životne šanse i izlazak iz začaranog kruga siromaštva, isključenosti i diskriminacije.

Da bismo im barem malo povećali šanse i dali priliku da se igraju i uče, planirali smo održavanje edukativnih radionica za djecu koja žive u romskoj zajednici, ali i za njihove roditelje, jer želimo ukazati na važnost podizanja svijesti i informiranja roditelja romske nacionalnosti o važnosti i potrebi uključivanja djece u predškolski odgoj i obrazovanje.

U provođenju projektnih aktivnosti s djecom i njihovim roditeljima imali smo podršku udruženja “Alfa” i “Rom”, koja su nam pomogla kod osiguranja prostora i uspostavljanja kontakta s porodicama.

Opći cilj projekta „Igrom do škole“ jeste poboljšanje uključenosti djece romske nacionalnosti u predškolsko i osnovno obrazovanje, a kroz sve realizirane aktivnosti djeca su u društvu svojih vršnjaka imala priliku kroz igru i druženje razvijati osnovne socijalno-emocionalne  i kognitivne vještine.

Za djecu smo organizirale tri strukturirane edukativne radionice. Sve aktivnosti su provedene  kroz druženje i igru, uz korištenje brojnih didaktičkih pomagala i radnih materijala osmišljenih za aktivno učešće i učenje svakog djeteta. Aktivnosti su bile raznolike, primjerene uzrastu i potrebama djece. Čitali smo priče, rješavali zagonetke, igrali različite igre, učili brojeve, crtali, pjevali i plesali. Svakog dana naučili smo ponešto novo i radovali se svakom novom susretu. Kroz proces igre i kontakte koja su djeca međusobno ostvarila, kao i kroz kontakte s voditeljicama radionica nastojale smo im omogućiti da uče na način koji je najbliži i najprimjereniji njihovom uzrastu. Zbog toga je i moto našeg projekta „igrom do škole“. Igra predstavlja najznačajniji put razvoja ličnosti djeteta, njegovu pripremu za odrastanje i kroz igru dijete uči kako da uspostavlja zdrave socijalne kontakte, da se ponaša na odgovarajući  način u određenim situacijama i da izbjegava konflikte s drugom djecom. Igra je za predškolsko dijete  najprirodniji i najlakši način učenja, zbog toga što je ono u igri motivisano i emotivno angažovano. Sve naše igre bile su  usmjerene na aktiviranje kognitivnih procesa, mašte, oslobađanja emocija i razvoj socijalnih odnosa. Djeca su pokazala kako brzo i lako uče i koliko su zadovoljna svojim postignućima. Bile smo zadivljene njihovim rezultatima i željom da pokažu šta su naučila.

Iskustvo koje smo kroz ovaj projekt stekle za nas je neprocjenjivo. Djeca su nam još jednom pokazala koliko je malo potrebno da budu sretna i zadovoljna. Još jednom se potvrdila činjenica da su sva djeca spremna učiti i željna igre, ali da društvo ne čini dovoljno da im osigura barem približno jednake šanse. Vjerujemo da ćemo imati priliku pratiti ovu djecu u njihovom odrastanju i pružiti im pomoć i podršku kad im bude najpotrebnija.